Wizerunek firmy - jak stworzyć dobrą nazwę firmy
Autorem artykułu jest Fox
W poprzednim artykule wyjaśniliśmy czym jest wizerunek firmy i od czego zależy sposób jego postrzegania przez klientów i partnerów biznesowych. Wiemy już jak ważne jest stworzenie dobrego wizerunku firmy. W tym artykule szczegółowo zajmiemy się jednym z elementów wizerunku - nazwą firmy.
Nazwa firmy - przez wiele firm jest to sprawa niedoceniana. Ileż "poważnych" firm nosi "niepoważne" nazwy! Często przy wyborze nazwy dla firmy kierujemy się chęcią zarzucenia klienta informacjami czym zajmuje się firma oraz dorzucamy akcenty osobiste. Przykład? "Firma usługowo-budowlana Zdzich-Bud. Nie dość, że nazwa jest długa i skomplikowana, to w dodatku dodatek "Zdzich" na starcie dyskwalifikuje ją w rankingu skojarzeń z profesjonalnymi usługami. Czym, zatem, należy kierować się przy wyborze nazwy? Poniżej przedstawiam kilka zagadnień, które warto wziąć pod uwagę przy tworzeniu nazwy.
1) Nazwa powinna się kojarzyć z daną branżą.
2) Nazwa powinna się łatwo wymawiać oraz być łatwa do zapamiętania.
3) Musi budzić skojarzenia adekwatne do treści przekazywanych przez firmę.
4) Powinna być czytelna.
Ad 1) Skojarzenie z branżą
Klient słysząc nazwę, powinien ją jednoznacznie kojarzyć z branżą, w jakiej działa firma. Przykładem może być "Świat Herbaty", nazwa która może być dobra zarówno dla herbaciarni, jak i specjalistycznego sklepu z artykułami do parzenia herbaty. Ważne jest to, że kojarzy się jednoznacznie z tym, co oferuje firma. W dzisiejszych czasach coraz trudniej o dobrą nazwę skojarzoną z branżą. Problemem jest duża ilość firm. Jeszcze 20-30 lat temu kwiaciarnia mogła nazywać się "Frezja". Dzisiaj taką nazwę noszą tysiące kwiaciarni i stała się ona zbyt powszechna, przez co nie budzi już odpowiednich skojarzeń. Kluczem do sukcesu jest, zatem taka nazwa, która kojarząc się z branżą jest również niespotykana i intrygująca.
Ad 2) Łatwość wymówienia i zapamiętania
Czy mieliście kiedyś problem z wymówieniem nazwy Leroy Merlin, Compaq czy Tally Weijl? Jeśli tak, to dokładnie wiecie o co chodzi. Potencjalny klient nie zadzwoni do firmy, której nazwy nie potrafi wymówić. Trudności sprawiają nie tylko nazwy obcojęzyczne, ale również zbyt długie i złożone, które trudno jest zapamiętać. Paradoksalnie skróty mogą również sprawić wiele problemów, zwłaszcza, jeśli brakuje w nich samogłosek, przykład: KFŁ, HTT.
Ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę jest język. Obcojęzyczne nazwy polskich firm nie są dzisiaj czymś niezwykłym. Jeśli firma konkuruje na rynkach zagranicznych jest to bezpieczny sposób na uniknięcie przykrych niespodzianek w wymowie, czy znaczeniu wyrazów (przykład firmy OSRAM pokazuje jak bardzo należy uważać). Pamiętajmy jednak, że jeśli firma funkcjonuje na rynku polskim, wyrazy obcojęzyczne powinny być powszechnie znane i rozumiane, a także muszą być łatwe w wymowie. Dobrym przykładem mogą być: Red Fox lub Lemon Tree.
Ad 3) Skojarzenia adekwatne do zamierzonego przekazu
Nazwa firmy ma wywoływać u odbiorcy określone skojarzenia i emocje, powinien być to efekt zamierzony. Bardzo dobrym przykładem skojarzenia pozytywnego są firmy takie jak Milka, czy Wedel. Samo słowo bez odpowiedniego kontekstu nic nie znaczy, ale poprzez aktywną reklamę firmy te uzyskały odpowiednie skojarzenia w umysłach swoich odbiorców (w tym przypadku uczucie przyjemności).
A co powiecie na zakład pogrzebowy "Hades", "Charon" albo "Styks"? W stosunku do naszej kultury i zwyczajów pogrzebowych nazwy te wydają się być nieco nie na miejscu. A lombard "Midas"? Mimo najlepszych chęci właściciel firmy, zdaje się, nie zdawał sobie sprawy z tego, jakie skojarzenia może budzić ta nazwa.
Na marginesie: król Midas znany był ze swojej chciwości, a mądrością również nie grzeszył. Zainteresowanych odsyłam do mitów greckich, gdzie można znaleźć kilka historii o Midasie. Niestety żadna z nich nie świadczy na korzyść władcy.
Pamiętajmy, zatem, że nazwa to również emocje. Ale skojarzenie musi być spójne z przesłaniem firmy. Firma cukiernicza - przyjemność, sklep ze sprzętem komputerowym - profesjonalizm, studio graficzne - kreatywność i tym podobne.
Ad 4) Czytelność
Ostatnim aspektem, jaki poruszymy w dzisiejszym artykule będzie czytelność nazwy. Przez wiele osób sprawa ta jest niedostrzegana. Jednak w kontekście powielania nazwy na różnych nośnikach i tworzenia znaku graficznego firmy jest to sprawa istotna. Dobrze dobrana nazwa firmy powinna być czytelna na pierwszy rzut oka. Nie może sprawiać trudności w rozróżnianiu znaków i zmuszać odbiorcy do jej przeliterowania. Powinna również dobrze wyglądać pod względem graficznym, co znacznie ułatwi zaprojektowanie dobrego logo w dalszym etapie prac nad wizerunkiem firmy. Problemem może być użycie zbyt długiej nazwy, lub zlepka inicjałów i wyrazów, np. "Pracownia Projektowo-Architektoniczna Zielone Ogrody" lub "DB Agro". Rozwiązaniem może być użycie nazwy skróconej "Zielone Ogrody" lub "Agro" i używanie sloganu do przybliżenia działalności firmy.
Przeanalizowaliśmy, zatem zagadnienia, na które warto zwrócić uwagę przy tworzeniu nazwy firmy. W następnym artykule zajmiemy się kolejnym etapem tworzenia profesjonalnego wizerunku firmy - projektowaniem logo.
---Anna Monika Gurba
Senior Graphic Designer
Studio Graficzne "RedFox"
www.grafikdowynajecia.pl
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz